Wednesday 3 October 2012

.. apa yang kau nampak ..

assalamualaikum.. sebelum jari jemari saya menulis dengan lebih lanjut.. jom kita tengok gambar-gambar di bawah ini.. dan saya mahu tahu apakah yang kamu nampak..
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
sekarang..saya nak tanya..
apa yang kamu semua nampak..?
gambar atau apa...?ya gambar.. saya pun nampak.. dan nampak dengan jelas...
tetapi disebalik gambar itu.. apa yang kamu semua nampak..
baiklah.. saya biarkan kamu semua dengan jawapan masing-masing..
mari.. saya ceritakan pula apa yang saya nampak..
.
.
.
 apa yang saya nampak..?
saya nampak cinta.. cinta Ilahi.. dalam jutaan warna-warni.. 
menunjukkan Allah memberikan kita pilihan..
sesuai mengikut citarasa kita sendiri..
ada hijau, kuning, biru, coklat, hitam, ungu, merah jambu..
semua Allah dah sediakan..
kita tinggal pilih saja..
begitu juga kehidupan..
Allah telah membentangkan jalanNya selebar-lebar..
jadi kita cuma perlu pilih.. jalan mana yang kita nak lalui..
jalan yang mudah tetapi mendorong ke neraka jahanam..
atau jalan yang berliku yang mengiringi kita ke Syurga..
oleh itu.. sendiri fikir, sendiri pilih, sendiri tanggung..
namun.. walau apapun warna dan jalan yang kita pilih..
biarlah yang membawa kita dekat kepadaNya..
.
.
.
apa yang saya nampak..
saya nampak warna hitam..
tetapi hairan.. hitam selalu dikaitkan dengan perkara negtaif dan buruk..
kan..?
tetapi.. bagi saya..
tanpa warna hitam, warna-warna lain juga turut hilang seri..
hitam seperti malam..
tanpa malam, bulan dan bintang tak mungkin bercahaya lagi..
jadi jangan marahkan hitam.. jangan benci pada hitam..
signifikan dalam kehidupan.. warna hitam seumpama perkara yang mendukacitakan..
perkara yang membawa kepada kesedihan..
dan juga luka yang dalam..
jika tidak.. tiadalah frasa peristiwa hitam..
setuju..?
namun! tanpa hitam.. apalah erti warna-warni?
tanpa duka yang hitam bagaimana kita mampu merasakan bahagia yang berwarna..?
.
.
.
apa yang saya nampak..?
saya nampak kecerian.. kebahagian.. ketenangan.. juga keindahan..
 saya nampak yang kita perlu mencuba semua warna..
macam perisa ais krim..
merah jambu perisa bandung..
kuning jagung..
putih vanila..
yummmy..
jom cuba semua warna dengan pelbagai perisa..
dalam kehidupan begitu juga..
kita perlu berani mencuba..
cuba itu dan cuba ini..
tetapi ingat!
jangan sampai tersasar dari agama..
itu sahaja..
.
.
.
apa lagi yang saya nampak..
ok.. saya nampak betapa cantik dan indahnya Allah..
cuba lihat betapa indahnya warna-warna yang telah dicipta olehNya..
jadi sudah tentu, Maha Pencipta itu lebih indah..
benar?
ya benar..
Allah Maha Indah.. Allah Maha Cantik..
Allah Maha Sweet..
jom kita semua hargai keindahan, kecantikan dan kemanisan yang Allah beri ini..
dan..
.
.
.

insyaAllah~





No comments:

Post a Comment