Wednesday 3 April 2013

~ iman senipis kulit bawang yang selalu turun naik ~


Assalamualaikum.. salam cinta kerana Allah kepada semua.. ermmm..( tengah risaukan latihan ilmiah dan assigment yang menimbun-nimbun.. tapi tetap update juga.. sebab ini bekalan akhirat saya.. aamiin Ya Rabb ~) ok3.. nak tanya.. pernah tak kamu semua rasa macam situasi-situasi dibawah ini.. 

1) kadang-kadang rasa malas sangat nak beribadah.. rasa macam terpaksa je nak buat..

2) biasa solat lambat-lambat, bacaan penuh tertib dan bermakna.. tetiba satu masa tu rasa nak cepat-cepat je habiskan solat..

3) lepas solat selalunya baca wirid lama, tapi ada ketika baca yang pendek je.. dan ada juga baca doa je terus tanpa wirid..

4) baca al-quran setiap kali selepas solat, walaupun satu ayat.. ada suatu masa tu baca sekali sehari je.. lepas tu makin kurang.. seminggu sekali.. sebulan sekali.. lepas tu zzzzzzzzz...

5) lepas tu semakin malas nak buat solat sunat..

6) makin malas.. malas.. malas.. malas.. malas.....

7) ada ketika rajin....... pastu malas balik....... rajin semula.... malas...... blup blup blup..... * terduduk =.=''

kamu semua tahu tak apa maknanya semua ini.. saya tahu kot.. saya rasa ini dinamakan sebagai keadaan  yang mana iman manusia itu turun dan naik.. adakalanya naik, kemudian turun.. kadangkala saya mengeluh.. '' dah lah iman senipis kulit bawang.. lepas tu nak turun turun pulak kan'' hummmmm.. menyedihkan.. apa nak buat apa nak buat.. saya selalu juga mengalami situasi yang seperti saya senarai kat atas tu.. saya yang tulis maknanya memang sayalah yang selalu alaminya kan.. saya takut sangat dengan keadaan ini.. saya takut Allah ambil saya tatkala iman saya tengah jatuh merudum.. ye lah.. mana kita tahu kan..  bukan bersangka buruk.. tetapi berjaga-jaga.. hurrmmmmmm.. Ya Allah.. andai Engkau menilai kami berdasarkan banyaknya amalan kami, maka aku mungkin akan berada di tempat tercorot.. jika Engkau menilai dari usaha kami mendekatkan diri kepadaMu, maka redhailah aku.. kerana aku selalu berusaha untuk mendekatiMu dengan sehabis daya dan semampuku.. 

saya mencari-cari cara dan apa yang saya boleh lakukan untuk meningkatkan iman yang ada, paling tidak pun menstabilkannya sahaja supaya tidak jatuh.. so saya temui beberapa cara yang mungkin dapat membantu diri saya sendiri dan kawan-kawan serta sesiapa sajalah yang mengalami keadaan yang sama seperti saya.. jom, kita tengok apa yang kita boleh buat.. in shaa Allah Taala.. nanti kita sama-sama lah cuba amalkannya ya..

1) amalkan membaca.........


Rasulullah SAW berwasiat kepada Muaz bin Jabal ra agar mengamalkan doa ini setiap kali selepas solat..

makna doa ini adalah :

'' Ya Allah, bantulah aku agar dapat berzikir kepadaMu (mengingati Allah), bersyukur kepadaMu dan memperelokkan ibadah kepadaMu..''

ayuh semua.. kita amalkan doa ini setiap kali selepas solat.. minta sungguh-sungguh kat Allah.. merayulah.. merintihlah.. kalau duduk saje-saje pun saya rasa boleh je baca juga.. semoga dengan keikhlasan hati kita, Allah akan perkenankan.. dan semoga Allah meredhai usaha kita ni.. 

2) paksa diri untuk beribadah..

ibadah itu kadangkala sifatnya terpaksa.. dengan malunya saya akui, sampai sekarang pun adakalanya saya memaksa diri saya untuk solat.. untuk mengaji.. untuk solat sunat.. untuk puasa sunat.. (puasa ganti pun paksa diri jugok weh ^_^) kalau tak paksa diri, memang sungguh tak tipu, malas betul.. malas.. daripada beribadah syok agi online fb, berblogging, makan tidur.. kan kan kan..? pergghh.. terer betul iblis dan syaitan menghasut, sampai jadi gitu gaya malasnya.. sampai hilang kemanisan beribadah pada Allah.. oleh itu, janganlah kita terlalu terbuai oleh hasutan syaitan dan juga terlalu mengikut kehndak nafsu sangat.. orang lain pun ada nafsu juga, tapi boleh je diorang beribadah kepada Allah.. malah rasa syok bila dapat bersama dengan Allah selalu.. kenapa kita tak boleh macam tu..? kan best kalau semua nafsu kita yang ada ini boleh ditukar kepada nafsu untuk beribadah kepada Allah semata-mata .. tapi hakikatnya tak boleh.. oleh itu, inilah saatnya untuk kita memaksa diri.. 

ayat '' tiada paksaan dalam Islam'' itu tak boleh pakai untuk orang yang memang dah Islam.. itu hanya untuk insan-insan yang belum Islam.. jadi tolong jangan nak perasan dan nak keluarkan hujah cenggitu.. cepuk lelaju baru tahu.. hehe.. kita patut bersyukur kerana dari asal lagi dah dilahirkan Islam.. jadi hiduplah sebagaimana orang Islam sebenar.. bukan orang Islam olok-olok.. tunaikan hak Allah.. paksa diri.. paksa.. paksa.. push.. push.. yess ! push your self toward Allah.. in shaa Allah Taala, bila dah push and push and push, lama-lama nanti kita akan rasa kenikmatan beribadah kepada Allah.. Allahu Allah.. semoga Allah memberkati usaha kita semua ya.. aamiin..

3) selalu ingat mati.. macam kita ni akan mati sesaat je lagi..

hah ! ni satu psikologi yang bagus juga ! selalu ingat mati.. macam mana nak ingat mati.. selalulah pandang kubur.. dan kenangkanlah insan-insan tersayang kita yang telah mati dulu daripada kita.. (perkataan mati kasar kan..? tapi kalau guna meninggal.. ingat meninggal? tak kena pula.. uhh guna mati jela.. >_<) secara semulajadinya, bila kita selalu ingat mati.. kita akan menjadi selalu takut.. dan macam-macam persoalan timbul dalam kotak fikiran.. macam mana keadaan aku mati nanti? kat mana aku mati? azab tak sakaratulmaut? 

dengan rasa takut yang kita rasai melalui ingatan terhadap mati, kita akan rajin beribadah kepada Allah.. sebab kita takut mati dalam keadaan yang menakutkan.. kita takut mati dalam keadaan kemurkaan Allah.. ke tak takut ke? saya takut.. bila tengok kemalangan ngeri atau insan-insan yang mati dalam keadaan dasyat, berkecai badan.. berpisah kepala dengan tubuh.. terkeluar biji mata.. bersepai otak.. Allah.. betapa takutnya saya.. tidaklah mahu saya mati dalam keadaan begitu.. Allahu Allah.. saya nak mati dalam keadaan yang baik.. dalam keadaan sempurna sebagaimana keadaan saya semasa hidup ini.. 

saya percaya, keadaan mati kita melambangkan saat kita hidup.. bagaimana kita menjalani kehidupan seharian.. (tak semua, contohnya orang yang mati syahid tu memang ada yang berkecai.. tetapi mereka tak lah macam kita kan.. mereka dijanjikan syurga.. itu tak kira.. itu lain ceritanya.. mohon jangan salah faham ye.. ) jadinya.. mulai saat ini, marilah kita semua selalu mengingat mati.. ingat mati secara positif.. jangan secara negatif yang makin membuat diri lalai.. termenung sana, termenung sini.. takut tak memasal sampai tak beribadah kepada Allah.. bukan macam itu tau.. apa yang saya maksudkan adalah ingat mati yang membuatkan kita semakin dekat kepada Pencipta.. aiwah.. begitulah >_<


~ suka tak suka inilah tempat kita kelak.. entah-entah esok atau lusa kita dah pindah ke sini.. siapa tahu kan? ~ 

4) ingat mak abah.. ibu ayah.. ummi abi.. mama papa.. mummy daddy..

semua orang ada ibu bapa kan.. semua ada.. semuuuuuaaa.. sama ada masih hidup atau sudah meninggal dunia.. kita semua ada mak ayah.. oleh itu, fikir macam ni.. tak nak ke kita jadi jambatan kepada kedua ibu bapa kita ke syurga..? tak nak ke kita jadi penebus bagi keduanya daripada disambar api neraka..? tak nak ke kita menjadi anak yang dibanggakan oleh ibu bapa kita di dunia dan juga akhirat kelak..? tak nak? saya nak!!! so kena usaha dari sekarang.. bila rasa malas nak beribadah tu.. bila rasa iman macam menurun sehingga ke bawah paras berjaga-jaga, kenanglah kedua ibu bapa kita.. ingat wajah mulia mereka.. yang menjadi perantaraan kelahiran kita kedunia.. wajah penuh kasih dan cinta.. wajah bening yang semakin dimakan usia.. wajah yang memanjakan kita dari kecil sampai besar.. oleh itu, jom jadi anak yang soleh solehah.. jangan malas beribadah.. kuatkan diri !! andai ada pahala dan barakah dari amal yang kita buat minta pada Allah agar dihadiahkan pahala dan barakah itu kepada kedua mereka.. hehe.. ok? harap-harap cara ini membantu kita ya.. aamiin..


~ oh mak abah T_T ~


~ doakan mak ayah kita selalu ya ~

itu sahaja kot setakat ni.. banyak lagi cara nak atasi supaya iman kita tak menurun.. kalau ada sesiapa yang sudi, share lah ye dengan saya kat sini.. masa tulis entry ni benak saya bersuara cenggini.. '' alangkah bagusnya kalau kau buat latihan ilmiah macam kau taip entry ni Jannah oi ai.. sehari satu page ke dua pages ke jadilah.. '' haaa lebih kurang macam tu lah.. hehe.. takpelah.. latihan ilmiah lain.. blog lain.. dua perkara berbeda.. kiki.. >_<

baiklah.. sampai sini dulu ye.. harap bersabar tunggu post yang seterusnya.. (perasan !! hehe..).. Assalamualaikum.. semoga Allah redha akan kita semua.. aamiin ~









1 comment: