Wednesday 3 April 2013

~ kenapa SAYA memilih untuk BERHIJRAH ~



~ Assalamualaikum.. menulis dengan penuh cinta.. tak caye tengok mata tu.. ada lep lep lagi..hehe ~



( psssttt... entry ni saya start tulis beberapa bulan yang lalu, atau tahun lepas untuk lebih jelas lagi, masa tengah praktikal.. tak siap-siap.. ni nak sambung balik ni.. ^^) alhamdulillah.. terima kasih Ya Allah.. sesi seliaan saya yang terakhir itu hari berlangsung dengan begitu baik sekali.. " berkeyakinan tinggi.. penampilan sesuai dan berwibawa sebagai guru.. mesra pelajar..'' alhamdulillah, komen yang baik saya terima daripada pensyarah saya.. Dr Baha.. sesungguhnya segala pujian hanya milik Allah.. terima kasih dr atas bimbingan dan tunjuk ajar.. hanya Allah akan membalas budi baikmu.. walaupun hati ini lebih berat kepada alam perniagaan.. tetapi mungkin ada hikmah Allah membawa saya ke sini.. Wallahualam..

.
.
.
baik.. bukan kehidupan saya sebagai seorang guru yang saya mahu kongsikan kali ini.. mungkin lain kali.. atau kali lain..? in syaa Allah.. kali ini sebenarnya.. saya mahu menjawab beberapa soalan yang diajukan bertalu-talu kepada saya tentang diri saya yang sekarang ini.. wah.. kayak artis lagaknya.. ^_^ masih terngiang-ngiang pelbagai pertanyaan tentang perubahan diri saya kini.. kenapa? bagaimana? bila? mengapa? siapa? soalan bertubi-tubi membuatkan saya kaku.. seolah-olah saya tiada jawapan untuknya.. sedangkan jawapannya sudah jelas tertera di kotak fikiran dan juga bisikan hati..


dulu.. saya seperti yang bawah itu.. wow fantastic baby.. (uum, fantastic sangat..) dan Alhamdulillah.. sedikit demi sedikit Allah membawa saya menjadi seperti yang di atas.. Syukur alhamdulillah..tiada kata yang mampu mendambakan betapa bahagianya saya sekarang.. Allahuakbar~
.
.
.
tengok.. kalau pakai ikut syarat.. kartun pun nampak sangat cantik ^^

baiklah.. penghijrahan dan perubahan ini, mengundang banyak persoalan daripada mereka-mereka yang mengenali saya yang dahulu.. dan.. ini antara soalan-soalan yang mereka ajukan kepada saya..
.
.
.
"hey jannah, kenapa kau jadi macam ni sekarang? dulu kau bapak jahat kat sekolah..!" (melopong saya dibuatnya.. tapi tak boleh nak nafikan.. haha.. >_<)
.
.
.
"eh Jannah.. lainnya sekarang.. kalau jannah tak tegur mesti cikgu tak perasan tadi.. lainnya Jannah.. dulu kan..............." (bicara cikgu yang terhenti setakat itu sangat saya faham.. hukkk.. ^_^)
.
.
.
"Jannah.. macam mana leh jadi macam ni.. cite la cite la.." (nak cite la ni, nak cite la ni..)
.
.
.
"Jannah kapel ngan ustaz ke sekarang...?' (gulp...siyes, ini paling menyentap jiwa mak.. btw, tak perlu nak ustaz sangat lah kan.. Allah ada.. hehe.. =.='')
.
.
.
'' kak jannah, apa yang buat akak berubah jadi macam sekarang ye..?''

dan banyak lagi la soalan-soalan yang seangkatan dengannya..
oleh itu.. meh saya jawab dengan jelas sekarang.. boleh juga jadi perkongsian buat semua..
semoga dapat sedikit manfaat darinya.. insyaAllah..
.
.
.
mengapa saya berubah.. dari Jannah yang dulu.. menjadi Jannah yang sekarang.. Jannah sekarang bukanlah terlalu hebat.. ohh tidak tidak.. masih terlalu jauh perjalanan saya.. cuma saya telah dipanggil oleh Allah supaya lebih dekat dengaNya.. dan perubahan yang paling ketara tentang saya adalah dari segi pemakaian.. dari segi yang lainnya saya masih berusaha dengan sedaya upaya seiiring dengan diri saya sekarang.. Alhamdulillah.. dan bagi yang bertanya tentang perubahan saya ini.. mari saya kongsikan beberapa perkara.. dengan nama Allah.. tiadalah niat mendabik dada.. tidak ada niat nak meninggikan hidung saya yang macam ayam penyet tapi cute ni.. hehe.. tidak sama sekali.. tiada apa yang perlu dibanggakan.. sekadar berkongsi sebuah cerita dan pengalaman bermakna..
antara sebab-sebab dan punca perubahan saya ialah..
.
.
.
diri sendiri..
.
.
.
saya telah penat.. penat mengejar-ngejar dunia.. tetapi apapun saya tak dapat.. saya sentiasa rasa tak puas hati.. masih mahu itu dan ini.. dan dalam soal pemakaian.. semua telah saya cuba.. cakap saja style apa.. semua saya tahu.. hana tajima.. dian pelangi.. maria elena.. fatin suhana.. fatin liyana.. yuna.. lilitan selendang sup bunjut adabi.. style lilitan pocong jek saya tak berani buat.. seram!! tetapi tak juga saya menjadi gadis paling cantik di dunia.. jadi saya berfikir.. apa yang saya kejar sebenarnya.. semakin saya kejar.. semakin tak puas hati pula saya rasa.. saya jadi semakin tamak....

lalu saya putuskan untuk berhenti.. berhenti untuk jadi gila fesyen.. berhenti dari melakukan perkara sia-sia.. berhenti menjadi orang yang rugi kerana terlalu memuja dunia fana.. dan saya nekad.. saya mesti buat sesuatu.. saya tak mahu, kewujudan NURUL JANNAH hanya sekadar kewujudan manusia biasa yang tak kenal Maha Pencipta.. tidak! rugi rugi rugi kalau macam tu! dan mulai saat itu.. saya mula mencari diri sendiri dengan lebih series.. saya mencari diri sendiri dengan cuba mencari Ilahi.. Alhamdulillah.. usaha saya yang perlahan-lahan dan sedikit demi sedikit nampaknya sudah menampakkan hasil.. Alhamdulillah.. kemudian saya buat keputusan, saya mahu menjadi solehah! dan di situlah segalanya telah bermula ~

.
.
.
mak abah..
.
.
.
di kala bersendirian.. saya bermonolog dengan diri sendiri.. selama saya hidup ini.. apa yang saya sumbangkan kepada mak abah saya.. dan apa saya akan berikan kepada mereka pada masa akan datang.. apa..? kereta mewah..? wang bulanan ribu-ribu ringgit..? rumah banglo ada kolam renang..?apa..? berbuih mulut mak dan abah berkata kepada saya.. "mak dan abah taknak apa-apa dari kaklong.. cukuplah kaklong menjadi anak yang baik di dunia dan di akhirat.." dahulunya.. saya tak berapa ambil peduli dengan frasa "anak yang baik".. bagi saya "anak yang baik cukuplah sekadar mendengar kata dan mendoakan mereka setiap kali selepas solat.. nah itu sahaja.. namun.. lama kelamaan saya berfikir sendiri.. semudah itu sahajakah seorang anak yang baik.. lalu.. saya mula sedari dan fahami serta memuhasabah diri.. 

menurut saya sendiri.. "anak yang baik" adalah anak yang tidak memberi dosa kepada kedua ibu bapa mereka malah memberikan limpahan pahala pula.. lalu menjadi satu amal ibadah atau tinggalan harta yang boleh mereka pikul untuk menghadap Allah kelak.. saya boleh kata yang saya sayangkan mak saya.. saya boleh kata yang saya sayang abah saya.. tetapi cukupkah sekadar kata-kata yang hilang di bawa angin lalu.. sekadar omongan kosong yang tak membawa sebarang faedah.. terbiar tersadai..lalu! saya putuskan.. saya mahu menghadiahkan DIRI SENDIRI kepada kedua ibu bapa saya.. tetapi hadiah yang bagaimana..? begini........



.
.
.
adik-adik..
.
.
.
saya mencintai keluarga saya.. mak abah saya.. dan adik-adik saya..  untuk adik-adik saya.. saya mahu menjadi contoh yang baik buat mereka.. ya.. saya memang tak sempurna.. banyak kurang sini sana.. tetapi paling tidak saya berusaha sehabis daya.. semoga adik-adik saya bangga memiliki akak seperti saya.. dan cuba mencontohi mana yang baik.. jadikan pengajaran jika ada yang tak baik.. saya ada dua adik perempuan dan dua adik lelaki.. sebagai anak sulong, saya ada tanggungjawab kepada mereka selepas abah dan mak saya.. 

tanggungjawab pertama yang harus saya tunaikan adalah dengan mengubah diri saya menjadi hamba Allah yang lebih baik, supaya adik-adik saya ada contoh tauladan yang boleh mereka ikuti kelak.. jika bukan sekarang.. saya berdoa agar suatu hari nanti mereka akan memahami.. betapa cintanya saya kepada mereka.. dan dengan cinta yang ada saya ingin membawa mereka ke syurga.. oleh sebab itu, saya harus, saya perlu membaiki diri saya dahulu.. semoga harapan saya ini diredhai Allah.. aamiin~

bakal zaujan..

bakal anak-anak..

bakal keluarga..


opssss.. upppsiii... yang 3 kat atas ni.. ehemmm.. adjust halkum.. rasanya yang ni nantilah saya ceritakan.. baca yang lain2 dulu ye.. tak ada mood nak share sekarang.. ececce ngadenya.. (^_^)v

.
.
.
masyarakat..
.
.
.
masyarakat saya.. masyarakat Islam yang saya sayang.. walau saya juga manusia yang tak pernah luput dari melakukan dosa, namun tak berapa jauh di sudut hati, saya merasa sedih melihat kehancuran dan keruntuhan moral masyarakat Islam pada zaman sekarang.. terutamanya generasi muda.. oleh itu.. perubahan yang saya lakukan ini juga disebabkan oleh masyarakat ini.. eh kenapa pulak ye? apa kena mengena perubahan saya dengan masyarakat.. tak sabit pun.. mungkin ada yang berkata begitu.. mungkin ya.. tetapi saya mempunyai pandangan yang lain.. pandangan saya berbeza.. bagi saya perubahan saya sedikit sebanyak akan mempengaruhi masyarakat dan orang sekeliling saya.. bagaimana? meh saya cerita..

dulu bila saya tengok wanita yang bertudung labuh, berjubah longgar dan berniqab.. hati saya berbunga.. (kalau dalam cerita kartun mesti shining dah mata.. hoho..) betapa saya juga ingin menjadi seperti mereka.. saya mahu, saya mahu! (tarik rambut, guling2 atas lantai.. pffttt.. buruk perangai =='') alhamdulillah.. dengan detikan kecil itulah yang membawa saya ke arah perubahan yang sedang saya alami sekarang.. dan kini, saya berharap orang lain mengalami perasaan yang sama apabila memandang saya.. bagi saya ini bukan pakaian sebarangan.. ini pakaian dakwah.. kerana saya bukanlah oarang besar mahupun ulama' yang mampu menegur kesilapan orang secara direct macam tu saje.. tak.. saya tak mampu.. ok saya memang lemah.. oleh itu saya kena terus kuat mempertahankan apa yang ada pada saya sekarang demi masyarakat saya..  saya perlu kuat.. Lillahitaala tentunya..
.
.

.
agama..

.
.
.
seumur hidup saya ni.. 24 tahun, masih muda lagi, belum tua, kedut pun belum ada, apatah lagi uban.. takde takde, hehe.. tapi dah lama juga menumpang kat bumi Allah ni.. saya selalu fikir, sepanjang saya bernyawa ni apa saja yang saya lakukan untuk agama saya..? apa ya..? aummmmm.. macam tiada papa saja.. ( sabahan/sarawakian lak >_<) oleh itu! mungkin ini sahaja yang saya mampu buat.. kot.. berubah menjadi lebih baik untuk agama.. biar orang lain lihat betapa indah dan hebatnya Islam itu.. tertegaknya kerana ketaatan hambanya dalam beragama.. 

adakah ketaatan beragama hanya dinilai dai segi pemakaian..? oh tentu tidak sama sekali.. tetapi pemakaian adalah satu kriteria penilaian yang tinggi juga peratusannya.. jadi, saya berubah dan mahu menjadi hamba yang taat kepada Allah.. apa Allah suruh buat, akan cuba saya tunaikan.. apa yang Allah larang, akan saya usaha untuk elakkan.. ini sahajalah yang mampu insan kerdil seperti saya ini lakukan untuk agama.. (165 cm tak kerdil mana kot.. dah boleh jadi model ni.. model apa? model muslimah solehah tentunya.. model untuk ummah.. bukan perasan tapi HARAPAN.. aamiin aamiin.. ^_^) 
.
.
baiklah.. kesemua sebab penghijrahan saya yang diatas tersebut.. (oh ayat seorang bakal cikgu yang sangat scary).....

 saya rangkumkan.. saya gumpal jadi ice kepal.. saya satukan menjadi satu niat yang paling aula.. yakni..
.
.
.
LILLAHITAALA..


WALLAHI..



DEMI ALLAH..



KERANA ALLAH..



ALLAH SEMATA-MATA..



YA ALLAH..



ALLAH ALLAH ALLAH..



oleh itu, jangan tanya lagi.. haha.. amboi kerek seh ayat kau.. kaki mahu..? huhu.. tak mahu.. tak mahu.. kakimu berkematu..yelah kan.. bila dah niat kerana Allah, dah tak perlu kot explanation yang panjang lebar.. dan saya sangat sangatlah berharap.. Allah akan meredhai segala apa yang saya lakukan setakat ini.. sehingga saat ini..dan saya nak bagitahu kat satu dunia yang saya sangat gembira dengan kehidupan yang saya jalani sekarang.. (berangan satu dunia ni baca blog kau? hehe.. peace >_<) 


Dengan nama Allah segala khilaf dan dosa saya yang lalu saya mohon keampunan dari Allah.. dan dengan nama Allah juga, saya melepaskan diri saya yang dulu ( yang tak molek lor) dan tak akan saya cari dia kembali.. tataaa selamat tinggal negative side of Nurul Jannah.. tapi saya akan jenguk juga awak sekali sekali ye, untuk memuhasabah diri saya balik dari semasa ke semasa.. selain itu saya berharap semoga Allah menetapkan iman saya yang ada dan kalau boleh saya nak tebalkan iman senipis kulit bawang saya ni (macam entry lepas >_<) menjadi setebal kulit durian.. dah lah tebal, berduri.. memang power lah.. isi sedap sangat pulak tu.. haaa cenggitu lah lebih kurang..

baiklah.. setakat ini dulu.. kepada kawan-kawan semua.. yang dah ada niat nak berubah dan berhijrah ayuh cepat2.. jangan tangguh lagi.. maut tak tunggu kita ya..

semoga Allah redhai kita semua umat Islam seluruh pelusuk alam..


~ aamiin ~



2 comments:

  1. Subhanallah Jannah.. lapang hati aq bce entri neh.. btlah.. sebanyak mne kite kejar dunia.. Allah paling utama.. Doakan aq dapat berubah spt mu jge.. amin.. semoga Allah sentiasa memberkati mu.. jgn ptus2 tulis blog ye.. -ecah- (SMKA)

    ReplyDelete
  2. ecahhh..... trma ksh.... trma kasih syg bg support.. in shaa Allah Taala.... rindunye.. lame tak jumpe... T_T

    ReplyDelete