Sunday 4 August 2013

tak best lah kalau semua orang tengok !

salam alaikum.. 

ade beberapa orang tanye aku kenape aku tak pernah upload or letak gambar2 aku kat laman sosial mcm facebook, blog atau sebagainya.. hummm.. dulu aku penah gek letak tapi kejap je.. tak sampai due hari aku delete balik.. ntah lah.. aku rase ade sesuatu yg tak kene je dengan perlakuan tersebut.. sebenarnya perlu sangat ke nak tayang gambar tu semua.. ok.. for some reason, mcm nak simpan gambar2 tu supaya tak hilang mungkin boleh terima.. tapi bagi aku private lah.. tak payah tunjuk kat semua.. ni bebel ni, aku tuju terutamanya kepada kaum perempuanlah.. sebab lelaki takde masalah nak upload gambar 20 dozen sehari sekali pun.. 

berbalik kepada aku, kenapa aku tak letak? buruk sangat ke rupa aku.. uhuuu.. no.. aku cantik (ya Allah, statement sentap apakah ini?).. tapi betullah.. sebab semua makhluk ciptaan Allah cantik2 belaka.. tak ade yg tak cantik.. cantik dengan cara mereka yg tersendiri.. dan bagi aku.. cantik aku, buruk aku, aku tak perlu nak tunjuk kat orang.. bia aku jelah yg tahu.. dan yg halal bagi aku saje yg tahu.. aku pernah bace.. tak berapa manis kalau seorang perempuan tu dok upload gambar sendiri kat laman web.. dan dari segi islam pon tak digalakkan.. mungkin boleh sekeping dua sebagai tanda supaya orang kenal siapa kita.. tapi kalau dah semua jenis muka (duck face/ monkey face/frog face/mentadak mentaduk face) semua nak upload, kejadah apenye kan.. tak perlu la eh.. ni nasihat ni.. sebab tak bestlah gambar kita semuuua orang tengok.. terutamanya golongan ajnabi yg tengok.. ye betol gambar tu tutup aurat dengan sempurna, tetapi wajah seorang perempuan itu tetap mampu mendatangkan fitnah kepadanya.. oleh itu.. kurangkan.. kalau gambar ramai2 sebagai tanda kenangan, well, tak pelah kot.. cuma kurangkanlah gambar syok2 sendiri..

cakap pasal upload gambar ni, aku terjumpa satu pe'el atau perangai makhluk yg bernama perempuan ni.. ni aku bagi contoh berdasarkan dialog.. lebih mudah lah korang nak faham..

si A upload gambar syok sendiri die..

si B : subhanaallah... cantiknya ciptaan Tuhan ni...
si A : alhamdulillah.. segala puji kembali kepada Allah.. tapi awak lagi cantik..
si B : eh taklah awak lagi cantik, saye biase je..
si A : awak lah lagi cantik..
si B : eh x.. awaklah..
si A : awak awak awak.. saya cakap awak..
si B : awak ni.. jgn mcm tu.. awak cantik dr saya..
si A : awaklah..
si B : awak.. awak.. awak..
si A : awak.. awak.. awak.. awak.. awak..
(berlarutan sampai 3/4 jam)

tak nampak ke betapa kurang pandainya perkara tersebut? kadang2 nk tergelak lelaju pn ade melihat karenah manusia.. tapi tu lah,, kalau tegur cakap hak masing2.. ye.. memang hak masing2 pun.. tapi aku nak bagitahu ni, pujia-pujian n sebenarnya tergolong dalam perkara2 yg tak disukai oleh Allah.. kenapa eh? aku nak tanye.. kalau korang kene puji  ape korang rase? mau tak kembang hidung tu.. eh kalau aku, memang aku suke kene puji.. suke sangat weh! aku ngaku je, buat ape nak tipu kan.. tapi bila dipuji aku jadi serba salah nak buat ape.. nak melompat gembira ke.. nak bersorak ke.. hati aku kembang kuncup.. nak rasa riak n perasan pun ade.. jadi tak betol.. nampak tak natijah pujian kat situ? so thats y.. Allah tak gemar dengan puji pujian ni.. dengan itu, aku pn cuba mengelak pujian, dengan tidak meletak gambar aku.. perghhh cara aku cakap macam perasan gile kan? macam nak kene lempang lelaju kan..? macam aku ni lawa sgt org nak puji kan..? come on, aku ni manusia jugak.. aku tahu lah,. korang tak leh nak tipu.. kadang2 kita puji tu bukan sebab lawa pon, kdg2 sebab saje nak bagi kawan tu perasan.. kdg sebab nak ambil hati.. ade jugak yg kadang2 puji melebih2 sehingga menimbulkan penipuan.. hah! ni juga salah satu sebab kepada puji pujian tak di sukai oleh Allah.. so daripada berlaku perkara2 sedemikian ghupe baik aku elak.. tak payah upload terus.. heeee..

lagi satu sebab aku tak upload gambar aku adelah.. emm.. lau aku cakap ni orang takkan caye.. sebab aku sendiri seakan tak caye.. so tak payah cakap.. tapi bgthu jelah.. ermmm..aaa.. walau aku ni slumber.. n nampak poyo2 unta betina tapi sebenarnya.. aku malu.. malu aku lebih dari org yg plg pemalu.. ok cukup.. cakap benda lain pulak.. errmmm.. ha.. aku suka bace blog jugak.. eh bace? haha.. sebenarnya aku suke tgk2 gmbr gelagat manusia yg diorang upload kat blog diorang.. entry diorang aku tak baca pon.. sebab overall asyik dok cite pasal life diorang/melancong/shopping/make up..  takde info atau point penting yg boleh aku dapat.. so baik aku tgk gambar je.. tapi.. ade jugak blog yg sangat bermanfaat.. share pasal hukum agama.. kisah2 tauladan dalam islam.. ok tu aku baca lah.. sama jugak bila di blog aku.. aku nak macam tu.. aku tak nak org dok tgk gambar aku je.. aku nak org baca ape yg aku tulis.. sebab kdg2 aku share perkara2 yg baru aku tahu.. aku nak orang lain tahu jugak.. dan bila orang baca blog aku.. satu persatu ayat yg aku tulis.. aku happy.. ermmm.. mungkin ade yg sudi baca kan.. terima kasih banyak ye kamu kamu kamu.. saya menghargainya.. semoga Allah redhai kita.. aamiin.. weee.. (~_~)v

nurul jannah.. jaga jari jemari tu baik baik.. biar ape sahaja yg ditulis tu perkara baik baik yang boleh jadi perkongsian dan nasihat kepada orang lain.. ye saya.. in shaa Allah Taala.. wassalam ~




No comments:

Post a Comment