Sunday 12 August 2012

dengan izinNya~


Assalamualaikum..Bismillahirrahmanirrahim..
Maha suci Allah..mohon limpah keberkatanMu..insyAllah…


Di satu sudut dalam Masjid Sultan Ahmad Shah,saya duduk bersimpuh sambil membaca lembaran-lembaran indah tulisan penulis islamik yang tidak asing lagi..FATIMAH SYARHA..namanya seindah pemilik..begitu saya mengagumi wanita muda ini..hasil penulisannya begitu bernas..setiap bait-bait ayat yang digunakan sangat indah sehingga terkesan dalam jiwa sang pembacanya..saya tidak terkecuali..sudah tentu..menjadikan dia sebagai contoh mendorong saya untuk menulis sepertinya..tidak..bukan untuk menyaingi dia..bukan untuk melawan dia..malah saya meminatinya..mengagumi setiap karya hasil jari-jemari halusnya..saya lebih senang memilih dia sebagai role model dalam hidup saya dalam zaman kontemporari seperti hari ini selepas mak dan arwah nenek saya di tempat pertama..

saya tertanya, bagaimana seorang wanita biasa sepertinya begitu suka menjaga tepi kain orang..oh jangan salah faham dengan ayat ini..maksud saya, bagaimana dia sanggup menyusahkan dirinya dengan masalah-masalah umat islam hari ini..masalah yang jika dilihat bukanlah ada kaitan apa-apa dengannya..masalah keruntuhan social remaja yang tidak berkesudahan..pengadilan moral masyarakat yang tidak kena pada tempatnya..itu dan ini..mengapa?bagi saya, hanya 1 jawapan yang dapat menjawab..kerana Allah..dia melakukan segalanya kerana Allah..selain itu sudah tentu kerana dia sayangkan rakan-rakan seperti kita..jika tidak masakan dia bersungguh-sungguh menghasilkan banyak karya berbentuk nasihat dan tarbiah semata-mata untuk kaum seagamanya..

melihat pada dirinya..saya jadi malu..jadi rendah diri..bagaimana dia mampu sedangkan saya pula tidak..?selama saya hidup, apa yang saya lakukan untuk agama saya?apa...?selama 23 tahun saya bernyawa..apa yang saya korbankan semata-mata untuk Islam..tidaklah mampu kiranya untuk insan seperti saya mengangkat senjata memerangi musuh-musuh Islam yang kian rakus melahap jiwa-jiwa mukmin yang tidak berdosa seperti yang berlaku pada kawan-kawan kita di Syria, Palestin mahupun Burma..bagaimana saya boleh bergembira, sedangkan mereka di sana sedang terseksa..? bila memikirkannya, hati saya terjelepok jatuh di satu sudut asing..mencari tempat untuk bersembunyi..betapa malunya saya..bukan malu pada sesiapa..tetapi malu pada yang Esa..Maha Pencipta..oleh itu, bermula pada hari ini..saya perlu membuat keputusan..saya harus lakukan sesuatu..insyaAllah..dengan izinNya....


No comments:

Post a Comment