Monday 13 August 2012

~langkah yang barakah~


Assalamualaikum~

dengan izinMu ya Rabb..



Hari ini tergerak hati saya untuk berkongsi sedikit tentang perubahan-perubahan yang saya alami setelah melakukan sedikit penambahbaikan (upgrade) dalam soal pemakaian.. saya akui, banyak perubahan yang telah saya alami setelah mengambil langkah ini.. secara zahir dan juga dalaman.. saya ingin berkongsi dengan semua tentang keindahan hidup kembali kepada fitrah Islam yang sebenar.. yakni dari aspek pemakaian.. dahulunya saya seorang gadis yang berpakaian menutup aurat juga.. tetapi tidak begitu sempurna penutupannya.. umpama tudung saji yang berlubang sana sini.. ya, tidak lengkap.. Alhamdulillah.. pemakaian saya hari ini semakin mengikut syarat menutup aurat yang sebenar.. insyaAllah.. antara perubahan yang telah saya alami sekarang adalah…

Rasa semakin dekat dengan Ilahi

Perubahan ini tidak terlihat pada zahirnya.. tetapi dapat saya rasakan dalam jiwa saya sendiri.. perasaan ini terbit apabila saya keluar dari rumah untuk kemana-mana jika ada sebarang urusan penting, bukan saja saya mendapat izin daripada mak dan abah malahan saya merasakan Allah SWT juga merestui perjalanan saya.. ia adalah suatu rasa indah yang belum pernah saya alami sepanjang hidup ini.. ketenangan ini tidak mungkin dapat saya beli dari mana-mana.. insyaAllah.. semoga saya akan kekal begini sehingga ke akhir hayat saya di dunia ini.. mohon redhaMu ya Rabb~

Lebih dihormati

Perubahan yang saya lakukan bukanlah untuk mendapat pujian mahupun penghormatan daripada manusia.. tidak, jauh sekali.. saya lakukan kerana Allah telah menjemput saya untuk bergerak lebih dekat kepadanyaNya.. namun, setelah saya amati, rupanya setelah melakukan perubahan ini, saya mendapat sedikit rasa hormat daripada manusia juga.. lebih-lebih lagi daripada golongan adam.. jika dahulu, apabila saya keluar rumah, kadang kala ada yang memanggil-manggil, mengusik dan sebagainya.. bukanlah saya mahu menyatakan bahawa saya seorang yang cantik rupawan..tidak.. bukan begitu.. maksud saya begini, kebanyakan lelaki mengusik wanita bukanlah kerana mereka sukakan wanita tersebut tetapi sekadar untuk gurauan dan suka-suka.. melihat bagaimana wanita tersebut menangani usikan mereka.. dan sekarang saya dapati usikan sebegitu sudah tiada lagi.. malahan, sudah beberapa kali, ketika saya berjalan dan terserempak dengan kaum adam, ada sesetengah daripada mereka telah membuka jalan dan menjauhkan diri daripada saya untuk memberi laluan kepada saya.. saya melihat perkara ini dari sudut yang positif, dengan menganggap saya lebih dihormati apabila tidak diusik-usik mahupun dikacau oleh golongan lelaki ajnabi.. Alhamdulillah.. lihatlah.. jika kita menghormati diri kita sendiri, InsyaAllah orang-orang lain juga akan melakukan perkara yang sama.. 

Meningkatnya sifat malu

Dahulunya.. saya gadis yang terlebih open minded.. dan terlalu slumber.. minum air sambil berjalan di pasar malam.. ketawa dengan mengeluarkan bunyi kuat dan terbahak-bahak di khalayak ramai.. bukan saya mahu membuka aib sendiri, tetapi saya lebih suka memberikan contoh tentang diri saya tanpa perlu menyindir atau melukakan hati mana-mana pihak.. kekurangan saya dahulu boleh dijadikan iktibar kepada diri saya sendiri dan juga sahabat- sahabat sekalian.. tetapi kini, Alhamdulillah.. sikap slumber itu kian terhakis malahan terbit pula sifat malu.. kini tiada lagi minum air sambil berjalan.. InsyaAllah.. sekarang, even saya beli each a cup coklat oreo kat mall sekalipon, saya akan tunggu masuk dalam kereta dan duduk baru saya akan minum.. walaupon ice blended tersebut telah cair namun kesedapannya dapat dirasai lebih daripada minum berdiri.. tak mahu jadi slumber seperti dahulu lagi.. saya insaf.. saya nak jadi gadis baik-baik dan penuh dengan sifat malu.. ^_^ aamin ya Rabb~


lihat.. kini saya lebih bahagia menjalani hari-hari dan melukis pelangi dengan pilihan warna saya sendiri.. insyaAllah ^_^

No comments:

Post a Comment