Monday 4 March 2013

~ manisnya sebuah kemaafan ~


Assalamualaikum... Demi Allah, Pemilik Sekalian Alam.. malam tadi.. saya berbual dengan sahabat saya.. berbual sambil bermuhasabah diri.. mengenangkan dosa-dosa lalu.. bukan untuk diungkit atau untuk dibanggakan.. tetapi untuk di insafi sesama kami.. lalu saya suarakan sesuatu yang telah sekian lama saya pendam.. saya terfikir tentang dosa-dosa yang keluar dari mulut saya ni.. sebagai manusia, saya tak lari dari bercerita, berbual, berborak tentang orang lain.. bercakap belakang atau lebih mudah nak faham kita sebut sebagai mengumpat.. kat sini ada sesiapa tak yang boleh bagitahu saya dengan yakin bahawa dalam seumur hidup dia, dia tak pernah bercakap tentang orang lain di belakang orang tersebut..? ada tak..? saya rasa besar kemungkinan tiada.. 

nah.. lihatlah apa penangan mulut dalam kehidupan kita.. mulut yang dijadikan Allah untuk kita sebagai tempat untuk memuji kebesaranNya, sebagai tempat menyuap rezeki yang halal telah bertukar fungsi menjadi tempat pengumpulan dosa-dosa.. Nauzubillah.. sejauhmana kita yakin kita ni dah habis baik..? kalau solat sampai pecah tempurung lutut pun, kalau beribadah 25 jam sehari sekalipun, dengan solat malam tak pernah tinggal, selagi kita tak mintak maaf kepada orang-orang yang pernah kita lakukan dosa kepadanya.. maka selagi itu jugalah Allah tak mengampunkan kita.. kerana itu adalah dosa sesama manusia.. ramai yang bertungkus lumus memohon ampun pada Allah.. ya, itu bagus.. sangat bagus.. tetapi disamping memohon ampun akan dosa kita dengan Allah, janganlah dilupakan dosa kita kita sesama manusia dan juga sesama makhluk Allah yang lain juga..

dengan itu.. saya cuba cari jalan penyelesaian.. apa yang boleh saya lakukan mengenai perkara ini agaknya.. akhirnya saya menemui cara yang termudah.. yakni dengan menghantar ucapan maaf kepada setiap insan yang pernah saya kenal sepanjang hidup saya dalam akaun facebook.. mungkin agak sukar bagi saya nak berjumpa mereka setiap seorang dan meminta maaf.. lebih-lebih lagi mereka kita berada di merata-rata tempat.. jadi, itu sahajalah cara yang mampu dan boleh saya lakukan.. ramai yang hairan.. ramai yang pelik.. budak ni buang tebiat gamaknya.. hehe.. ke ajal dia dah nak dekat.. hehehe.. lucu lah.. sebenarnya saya tak buang tebiat,.. tebiat saya masih saya jaga.. soal ajal maut tu pula di luar bidang kuasa saya.. itu ketentuan Allah.. bila-bila masa saja Dia boleh ambil saya.. dan saya tak tahu bila.. apa yang saya tahu, sebelum waktu tu tiba.. saya nak minta ampun maaf kepada semuuuuuuuuaaaanyaaa.. ^_^

jadi, kepada semua yang saya kenali........ Dengan nama Allah............


dan dengan nama Allah juga, maafkanlah saya ya.....

Ya Allah.. nak buat baik memang malu sangat.. memang malu nak mengaku setiap kesalahan yang kita buat kepada setiap orang dan kemudian meminta maaf.. Ya Allah.. malu sangat.. pipi ni pun masih rasa kebas-kebas.. tetapi saya kuatkan juga diri.. saya tak nak jadi manusia yang rugi.. walau ada rasa malu, saya buat juga.. sebab pada fikiran saya, saya telah buat benda yang betul.. dan saya rasa tak pernah wujud istilah salah dalam erti sebuah kemaafan sebenar.. in shaa Allah.. biarlah malu di dunia.. supaya saya tak malu di akhirat nanti dengan mengendong dosa-dosa yang melimpah ruah.. biarlah tebal muka di dunia, memohon maaf pada manusia.. supaya muka saya tak tebal di mamah api neraka nanti.. 

di samping meminta maaf, saya pun telah memaafkan semua.. sebenarnya tak pernah ada dendam pun dalam hati saya kepada sesiapa.. cuma untuk melapangkan dada, saya maafkan semua sekali lagi.. biar kosong hati ini, dan dipenuhi dengan rasa keinsafan yang begitu manis.. Allahumma aamiin..


alhamdulillah.. jiwa saya semakin tenang.. dengan kemaafan yang dihulurkan oleh semua.. ternyata begitu besar erti sebuah kemaafan.. melahirkan rasa indah yang begitu mendamaikan.. lepas ini, saya kan mencuba dan terus mencuba untuk membaiki diri saya lagi.. mana yang berlubang akan saya cuba tampal.. mana yang kotor akan cuba saya bersihkan.. mana yang berselerak akan cuba saya susun kemas-kemas.. mana yang hitam akan cuba saya gilap supaya lebih bersinar dengan cahaya iman dan taubat kepada Allah.. semoga Allah redha..

Nilai kemaafan bagi setiap mukmin di sisi Allah dengan keutamaan kepada orang yang bertaubat kepada-Nya ialah darjat tertinggi iaitu kasih sayang Allah Tuhan semesta alam. Firman Allah yang bermaksud: "Sesungguhnya Allah mengasihi orang yang banyak bertaubat dan mengasihi orang yang sentiasa menyucikan diri." (Surah al-Baqarah, ayat 222) 

Firman Allah yang bermaksud: "Terimalah apa yang mudah engkau lakukan dan suruhlah dengan perkara yang baik, serta berpalinglah (jangan dihiraukan) orang jahil (degil dengan kejahilannya)." (Surah al-'Araf, ayat 199) 

Imam Ibn Abi Hatim dalam tafsirnya menyatakan hadis Nabi SAW. Daripada Yunus bin Abdul A'la, katanya tatkala turun ayat ini (ayat 199 surah al-'Araf), Rasulullah SAW bertanya kepada Malaikat Jibril apakah (maksud ayat) ini, wahai Jibril? Jawab Jibril: "Sesungguhnya Allah memerintahkan engkau supaya memaafkan orang yang menzalimi engkau dan memberi kepada siapa yang menghalang (menentang) engkau dan hubungkanlah tali kekeluargaan dan persaudaraan (silaturahim) bagi siapa yang memutuskannya." (Tafsir Ibn Abi Hatim)

kepada semua yang sudi membaca juga, marilah kita saling bermaafan.. selagi hayat dikandung badan.. marilah bertaubat.. mohon maaf kepada semua.. jangan terlewat kerana masa tak pernah nak menunggu kita.. selagi masih sempat, rendahkanlah hati mengaku kesalahan yang pernah dilakukan dan lapangkanlah dada memohon maaf kepada semua.. in shaa Allah.. usaha yang baik macam ni, dah tentu Allah ada bersama kita.. jadi jangan takut.. cubalah ya.. kamu semua akan rasa apa yang saya rasa nanti.. manisnya sebuah kemaafan, dan semoga Allah redha kepada kita semua.. ~

Allahu Ya Allah.. semoga Engkau redha akan aku.. semoga Engkau redha akan tindakan ku ini.. Semoga Engkau redha Ya Allah.. aamiin ~ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥













No comments:

Post a Comment