Saturday 2 March 2013

~ '' hadiah '' paling berharga ~

Assalamualaikum.. 


badan masih terasa begitu penat dan lesu.. akibat berada di DBP 2 hari berturut-turut.. naik turun tangga cari bahan.. ke hulu ke hilir.. emmmmm.. penat.. letih.. tapi kalau niat nak cari redha Allah, bukan semata-mata nak siapkan kajian, saya kena terus kuat.. Allah sumber kekuatan manusia kan.. 

hari ni saya nak ceritakan sesuatu yang sangat luarbiasa yang berlaku kepada saya.. dah seminggu berlalu baru hari ni nak kongsi ngan semua.. lau biar lama lagi nanti lupa pulak..

perkara ni sangat istimewa dan luarbiasa bagi saya.. ok saya ceritakan dari awal lagi ye..

beberapa bulan yang lalu.. saya dan keluarga pergi jalan melawat maktam saya yang tinggal kat muadzam shah.. maktam saya ni seorang yang boleh dikatakan sebagai warak orangnya.. baik dan zuhud.. dia isteri kepada arwah pakcik saya yang dah meninggal berbelas tahun yang lepas.. semasa berbual maktam tunjukkan pada saya tasbihnya yang terdapat kalimah ''Allah''.. masa pegang tasbih tu ada satu perasaan aneh menyelinap masuk ke hati saya.. saat tu juga terdetik dalam hati.. ''Ya Allah, aku mahukan hadiah yang begini juga''.. permintaan ini hanya terdetik dalam hati saya, tak pernah saya suarakan pada sesiapa sehingga hari ini baru saya kongsikan..

sejak hari tu, saya selalu membelek-belek tasbih milik saya yang dihadiahkan oleh akak angkat saya, kak ayuniza.. tasbih saya ada 33 butiran manik sahaja.. berwarna hitam.. kecil dan comel.. hehe.. saya bukanlah seorang yang selalu berzikir sangat pun.. tetapi tasbih ni selalu bersama saya.. saya buat macam mainan.. saya salu pegang dia.. pakai kat tangan.. entah lah, ada sesuatu yang istimewa dengan tasbih ni.. saya suka dan selesa buat macam tu.. saya selalu belek-belek tasbih saya ni, dengan harapan ada kalimah Allah juga untuk saya.. lucu kan.. bila saya fikir logik, tak akan lah orang macam saya ni boleh dapat hadiah paling istimewa tu.. 

nak dijadikan cerita.. seminggu yang lepas, tanggal 22/2/2013 bersamaan dengan hari Jumaat yang begitu mulia lagi barakah.. ketika itu, waktu petang, saya sedang berbual-bual dengan kawan-kawan sambil tangan saya bermain-main dengan tasbih saya tu.. dengan secara tak sengaja saya terpandang satu butiran manik tasbih yang nampak lain sikit dari yang lain-lainnya.. saya pun tengok dan belek betul-betul.. ALLAHURABBI.. ALLAHU ALLAH.. MASYAALLAH.. ada kalimah ''Allah'' pada salah satu manik tasbih saya tu.. Allah........... masa tu saya tunjukkan pada kawan-kawan saya untuk lebih kepastian.. mereka cakap betul, memang kalimah Allah... Ya Allah.. saat itu juga badan saya kebas dan rasa menggigil.. Allahu Allah.. tak tertanggung rasa terharu dan sedih pada saat tu hingga bertitisan air mata saya.. masa taip ni pun, menggigil badan saya.. Allahu Allah.........

sungguh saya tak sangka.... Allah hadiahkan kalimahNya kepada saya.... Allah.... apa rahsiaMu.......? betapa Kau memberikan hadiah paling bermakna pada hambaMu yang paling hina.... Allah.....

sejak hari itu, saya mula memuhasabah diri... saya insaf... saya bertaubat... selama ini saya telah bersangka buruk kepada Tuhan saya... sebelum-sebelum ni saya selalu bersangka...

~ Allah terima ke taubat saya..?

~ Allah sayang ke pada saya..?

~ Allah boleh ke ampunkan segala dosa saya..?

~ Allah terima ke segala ibadah yang saya lakukan..?

kadang-kadang saya beribadah dalam keadaan yang ragu.. saya takut Allah tak terima taubat saya.. takut Allah tak terima ibadah saya.. takut Allah tak pandang saya.. takut Allah tak sayang pada saya.. saya takut.. takut sangat..

tetapi.. sejak menerima ''hadiah terindah'' ini.. saya mulai insaf.. kenapa saya perlu buruk sangka pada Allah walhal Dia yang menciptakan saya dengan kasih sayang dan cintaNya pada saya.. dengan ''hadiah'' ini, mungkin Allah memberi teguran kepada saya supaya jangan berburuk sangka kepada Nya.. jangan anggap Dia tak sayang saya... Allah... Maafkan hambaMu ini... betapa hadiah ini merupakan hadiah paling mahal, paling istimewa, paling berharga sepanjang hidup saya..

dengan ''hadiah'' ini juga saya menganggap, Allah memberi sokongannya kepada saya untuk semakin memperbaiki diri menjadi hambaNya yang lebih baik daripada sebelum-sebelum ini.. saya insafi diri.. semoga saya tak buruk sangka kepada Dia lagi lepas ni.. kerana Allah pernah berfirman dalam sebuah hadis Qudsi yang bermaksud.. '' Aku adalah menurut persangkaan hamba-hambaKu.. dan aku bersama-sama mereka bila mereka mengingatiKu'' .. in Shaa Allah.. saya akan buang sifat buruk saya ni.. dan akan bersangka baik kepada Allah.. dan juga diri sendiri.. saya mencintai Allah dan saya meyakini Allah juga sayangkan saya.. 

Allahu ya Allah.. ampunkan dosaKu kerana pernah bersangka buruk padaMu.. sesungguhnya aku telah menzalimi diri ku sendiri.. Aku mohon ampun Ya Allah.. Aku mohon ampun Ya Allah..

# saya nak share gambar kalimah Allah kat tasbih saya tu.. tapi tak berkesempatan.. sebab.. orang lain pakai handphone nokia canggih ada camera bagai.. saya pula pakai handphone cokia, nasib baik ada warna.. hehe.. in shaa Allah, nanti ada peluang saya kongsikan..

~ Allahu ya Allah ~







2 comments: