Sunday 3 March 2013

~ sebesar mana makna hijrahmu ~

Assalamualaikum.. Maha Suci Allah Tuhan Pemilik sekalian alam.. Alhamdulillah.. Allah sedang mengampunkan dosa-dosa kecil saya.. dengan memberi sedikit sakit kepada saya.. Terima kasih Allah.. dan semoga Allah sembuhkan saya cepat-cepat juga ya.. aamiin.. =)


hidayah milik Allah.. dan akan kekal milik Allah.. serta menjadi hak Allah untuk memberikan hidayahNya kepada sesiapapun yang Dia berkenan.. bagi yang mendapat hidayah Allah, selalunya akan mula berubah dan berhijrah.. ada yang mendadak dan ada juga yang selangkah demi selangkah.. bagaimana pun caranya berubah ke arah yang lebih baik, berhijrah mendekatkan diri pada Allah adalah sesuatu perkara yang begitu mulia.. namun.. persoalannya, sebesar mana makna hijrah itu..? semahal mana harganya..?


sebelum saya meneruskan pendapat dan perkongsian saya, saya nak mohon maaf terlebih dahulu.. takut-takut ada yang tersinggung nanti dengan kata-kata saya.. apa yang saya lihat, ada segelintir orang.. segelintir itu maknanya bilangannya sedikit sahajalah.. ok baik.. ada segelintir orang yang berhijrah atau berubah ke arah kebaikan disebabkan beberapa niat atau sebab.. antara yang paling popular adalah untuk mendapatkan pasangan yang soleh atau solehah.. perkara ini juga berlaku kepada saya.. melihat perubahan saya ramai juga yang bertanya.. :

~ sekarang dengan ustaz ke..? ~

~ ustaz mana yang dapat tawan hati Nurul Jannah ni..? ~

~ untunglah dia, dapat ustaz lettew kan?.. ~

ermmmm.. saya tersenyum dan diamkan sahaja.. biarlah mereka dengan pelbagai spekulasi mereka.. comel sungguh.. hehe.. =)

sebenarnya.. apakah ganjaran yang kita mahu dalam perjalanan kita mendekati Allah..? adakah hanya sekadar inginkan pasangan yang soleh solehah sahaja..? itu sahaja yang kita mahukan..? saya pula tidak.. saya tamak.. saya tak memikirkan sangat tentang ganjaran seperti itu.. kerana apa yang saya mahukan.. apa yang paling saya impikan, apa yang saya dahagakan adalah redha Allah dan kasih sayang cintaNya pada saya.. pasangan yang soleh atau solehah adalah bonus atau hadiah dari Allah.. tetapi redha dan restu dari Allah adalah yang paling aula.. mungkin keinginan untuk mendapatkan pasangan yang soleh solehah boleh menjadi asbab/faktor awal yang membawa kepada perubahan kita.. namun, niat dalam hati, biarlah segalanya semata-mata kerana Allah.. Wallahi.. Lillahitaala.. soal jodoh, pasangan semua tu biarlah Allah yang tentukan.. walhal Allah dah tentukan sejak kita belum lahir ke dunia lagi.. jadi, kenapa kita sibuk nak fikir sangat..?

lagi satu, pada pandangan saya.. dapat pasangan yang biasa sahaja pun tak mengapa.. asalkan agamanya terjaga dengan baik.. kerana nanti bolehlah sama-sama berjalan mencari redha Allah apabila sudah disatukan dengan ikatan nikah kelak.. lagipun iman manusia kan turun naik.. pada yang sudah mendapat pasangan yang soleh/solehah berdoalah pada Allah agar kebaikan itu dikekalkan sampai hujung nyawa.. pada yang mendapat pasangan biasa-biasa (wajib tak tinggal/ sunat kadang-kadang), berdoalah agar pasangan itu makin kuat ibadahnya dan ditambahkan iman dalam jiwanya.. Allah Maha Adil.. kalau kita baik, sudah tentu Allah akan jodohkan kita dengan pasangan yang baik juga.. kalaupun dia tak berapa alim dan warak.. tetapi hati dan jiwanya lembut.. mudah menerima nasihat.. berlapang dada menerima teguran.. bukankah itu lebih baik..? nanti boleh sama-sama merangkak menuju Allah.. nanti boleh sama-sama jadi soleh solehah kan.. sama-sama usaha.. sweetnya lebih terasa, dengan izin Allah.. =)

pokok pangkal, dahan akar, pucuk daunnya di sini.. setiap perkara yang hendak kita lakukan.. yakni tentulah perkara yang baik-baik.. niat lah hanya kerana Allah.. cubalah.. ''sahaja aku berubah kerana Allah..'' ''sahaja aku berhijrah kerana Allah..'' '' sahaja aku nak jadi baik kerana Allah..'' yang lain-lain biar Allah settlekan.. bila tiba masa kena berusaha maka berusahalah.. dan Allah akan beri ganjaran yang besar.. in shaa Allah..


tentang ini.. tak mengapa.. Allah dah aurkan yang terbaik buat kita.. yang penting berhijrahlah kerana Allah.. berubahlah kerana Allah..
supaya hijrah kita menjadi tinggi nilainya disisi Allah..

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ aamiin ya Rabb ♥ ♥ ♥ ♥ ♥





No comments:

Post a Comment