Thursday 3 January 2013

~ ini juga bahagia ~

Assalamualaikum.. 

hari ni mak takde.. pagi-pagi mak dah keluar secara solo sebab ada yang yang perlu diselesaikan.. tapi mak ada sms suruh masak apa-apa yang ada kat rumah untuk adik-adik.. abah pulak dah 4,5 hari takde kat rumah.. bila lah abah nak balik ye.. semoga Allah meredhai abah yang mencari rezeki halal untuk kami.. aamiin..

dalam pukul 11 lebih, saya menjengah ke dapur.. buka peti sejuk.. skodeng-skodeng tengok apa yang ada untuk di masak.. buka pintu bawah, belek-belek.. takde apa-apa.. sayur pun takde.. mak tak sempat lagi nak ke pasar.. takpe-takpe.. buka pintu atas pulak.. ok alhamdulillah ada beberapa ekor ikan patin.. terus terlintas nak goreng je sebab dah lame tak makan ikan patin goreng kunyit.. (potong nipis sikit lagi sedap..) saya pun ambil 2 ekor ikan patin yang sederhana besar dan rendam dalam air sebab keras dah diorang dok dalam peti tu.. tapi ini je ke.. nak dimasak untuk adik-adik.. hummmmm.. 

masih mencari.. oh ternampak petai atas meja.. atok datang semalam, dia bagi petai ni.. alhamdulillah.. adik-adik saya suka jugak makan petai.. ikan patin goreng + petai.. sounds good to me.. hehe..

bila ikan dah lembut, saya potong nipis-nipis.. saya tak ambil bahagian kepala.. hanya bahagian badan sampai ekornya saja.. sebab kepala sedap kalau di buat gulai.. sementara goreng ikan saya pun tanak nasi.. dalam periuk kecil je sebab tak cukup ahli kat rumah.. cuma ada saya, nadia ( demam tak g sekolah), aideed (tak g sekolah jugak), dan aizat (belum balik sekolah).. 

setengah jam kemudian.. (ye ye jek.. huhu) aizat pun balik dari sekolah.. kebetulan ikan saya pun dah siap digoreng, nasik pun dah masak.. saya pun memekik panggil adik-adik ajak makan nasik.. masa saya hidangkan lauk dan cedok nasik, tercongok hero-hero melayu campa kat meja makan.. comelnye diorang.. lepas je saya siap hidang..

aizat : erkkkk.. ni je? ikan goreng je..?
aideed : (terkial-kial atas kerusi..)
me : op op op ada lagi.. nahhh!! ( saya campak petai atas meja.. haha.. istilah campak macam brutal jek kan.. tapi saya campak versi 
slow motion )

................................ krekkk kreekkkk kreekkkk................................
aizat ngan aideed tercengang dan saling pandang memandang.. kikiki.. geli hati saya dibuatnya.... pastu diorang pun mengekek ketawa....

aizat : kaklong, petai ni nak cicoh ngan ape..? takde ape-ape ke?
me : nah kicap.. ( petai cicah kicap...? garu kepala)
aizat : kikiki.. kaklong ni.. ape tu.. berudu takde..? 
me : berudu apekebendenye.. budu lah!
aizat : haha budu-budu.. cube kaklong tengok dalam peti.. ( amboi punye sedap kau mengarah eh)

saya pun ambil budu dalam peti.. potong bawang lada isi dalam mangkuk ok siap! sebelum makan, sempat lagi saya tangkap gambar.. haha.. sweet moment macam ni mesti kena buat kenangan.. tada... ini dia menu kami hari ini...
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

mula-mula nak makan tu, sedih jugak saya.. ni je kitorang makan hari ni.. tetapi, macam-macam perkara bermain di benak saya yang membuatkan saya gembira sangat.. malah adik-adik makan dengan berselera, siap bertambah.. wahhhh!!! happy!!!
.
.
.
.
.

lepas tu saya hidangkan agar-agar bandung yang saya buat malam tadi.. makan sejuk-sejuk.. aummm..


mungkin ada yang berkata apekehenye saya dok bercerita tentang perkara simple macam ni.. takde motif dan takde yang istimewa pun.. hehe.. itu mungkin pendapat mereka.. tetapi lain pula pendapat saya.. setiap perkara bergantung kepada individu untuk menilainya.. tetapi kejadian simple hari ini membawa makna besar kepada saya dan menyedarkan saya tentang beberapa  perkara iaitu..

nikmat yang dikongsi bersama.. dan rasa syukur apa adanya..

nikmat yang sedikit, jika dikongsi bersama dengan orang yang tersayang akan membuatkan nikmat itu terasa begitu besar.. sehingga menerbitkan rasa bersyukur yang teramat kepada Allah Taala.. walaupun hanya makan ikan patin goreng, dengan budu dan petai.. perut kami tetap di isi.. perut kenyang, senang hati.. cuba bandingkan dengan orang-orang yang tak dapat makan berhari-hari.. badan menggigil kelaparan.. Allah.. tak mampu ku dustakan nikmat ini.. Alhamdulillah.. syukur padaMu Ya Rabb~ 

pengorbanan seorang ibu..

masa memasak dan menghidangkan makanan untuk adik-adik.. kemudian kemas balik semua.. saya teringat pada mak.. begini besar pengorbanan mak membesarkan kami tanpa sebarang bayaran.. penat.. melayan anak-anak yang banyak karenah.. makan bersepah.. saya dapat rasa apa yang mak saya rasa.. tetapi saya tahu, walaupun penat, mak bahagia melayan kami.. sebagaimana saya rasa gembira melayan adik-adik saya tadi.. ( tapi kalau lebih-lebih, bengang jugak oii.. hehe..) mak.... terima kasih untuk segalanya..... ( bergenang pula air mata ni...)

tanggungjawab seorang kakak..

bila abah takde.. mak pun takde.. tanggungjawab menjaga rumah dan adik-adik tentulah jatuh kepada anak sulong kan.. bukan kecil tanggungjawab tu.. hehe.. dengan adik-adik yang nakal tak hingat ni.. tapi takpe.. saya sayangkan mereka..kadang-kadang letih sangat dan hangin satu badan jugak dengan perangai sorang-sorang.. namun mereka saudara saya.. saudara sekandung.. sedarah sedaging.. saya bersama mereka di dunia.. dan saya mahu bersama mereka juga di akhirat kelak.. tak nak tukar.. nak mereka juga.. in shaa Allah.. saya sedang cuba menjalankan tanggungjawab saya sebagai seorang kakak yang baik.. semampunya.. walau mak abah ada atau tiada.. tanggungjawab saya tetap sama.. mencintai mereka apa adanya.. 

masa bersama yang bahagia.. 

masa makan bersama tadi, saya rasa seronok sangat.. (walaupun hari-hari memang muka diorang pun, takde muka lain dah) makan sambil berbual.. bergurau.. berkongsi nasi dan lauk.. sejenak saya terkenangkan kanak-kanak dak keluarga saudara-saudara kita di Gaza.. dapatkah mereka merasa apa yang saya rasa tadi.. Allah.. ada yang hilang kakak.. hilang adik.. hilang ibu.. hilang bapa.. malah ada yang hilang semua.. keseronokan makan bersama keluarga dan adik beradik mungkin tak dapat mereka rasai lagi.. Ya Allah.. betapa saya bersyukur masih diberi waktu untuk tetap bersama adik-adik dan keluarga saya.. dalam kegembiraan ini, tak lupa saya doakan supaya saudara-saudara seislam kita di Gaza mahupun yang berada di seluruh di dunia, diredhai dan diberkati Allah selalu.. aamiin..

ini kisahku.. kisah biasa yang membawa makna luarbiasa..

~ ini juga bahagia ~

wassalam

No comments:

Post a Comment