Friday 15 February 2013

~ moh baiki solat weh~

Assalamualaikum.. salam sayang kerana Allah.. sekarang nak share kepada semua tentang cara untuk mendapatkan solat yang khusyuk yang saya baca dari buku nipis penuh hikmah.. bukunya bertajuk '' Sedarkah kamu wahai manusia ; Antara hari ini dan semalam ''..

mulanya ada rasa malas nak menaip.. yela, kena tengok buku lepas tu taip.. tengok taip tengok taip.. hasutan syaitan berbisik, jangan jangan jangan.. penat lah.. hehe.. tapi saya lawan.. ALLAHUAKBAR.. YAHHH!! WACHAAAA!! yeay.. berjaya buang kemalasan sebab ini ilmu yang berguna.. tak boleh nak tangguh lagi.. lagipun esok agak sibuk nak siapkan segala kelengkapan kembali semula ke Upsi.. ok2.. moh kita..

cara untuk mendapatkan solat yang khusyuk adalah :

1) YAKIN : 100% sesungguhnya Allah tidak jauh dari urat lehermu..
2) SABAR : mengerjakan solat tidak tergopoh gapah..
3) REDHA : mengerjakan solat dengan penuh penyerahan kepada Allah..
4) IKHLAS : mengerjakan solat dengan penuh kesedaran tanpa paksaan..
5) IMAN : segala tentuan Qada' dan Qadar datang dari Allah SWT..
6) ILMU : tahu tentang syarat dan rukun solat yang benar..
7) AKAL : sihat dan waras..

lepas tu ada lagi.. yang ni agak complicated sikit.. tapi takpe.. saya bagitahu dulu apa dia.. untuk entry lepas ni saya terangkan sikit-sikit.. sebab saya pun nak baca beberapa kali lagi.. supaya lebih faham.. nanti senang nak terang..perkara tersebut adalah :

1.. WALA HAYYUN : matikan dirimu sebelum mati..
2.. WALA BASIRUN : butakan matamu sebelum buta..
3.. WALA SAMI'UN : pekakkan telingamu sebelum tuli..
4) WALA ALIMUN : sedari dirimu itu dhaif.. tak berilmu melainkan Allah..
5) WALA MUTHAKALIMUN : jangan bercakap hal dunia dalam solat..

ok.. ini sahaja dulu untuk malam ni ye.. nanti in shaa Allah, saya kongsikan dengan lebih mendalam tentang apa yang saya baca ni.. sebab saya pun masih dalam tempoh untuk memahami.. masih ada perkara yang saya kurang paham.. hehe.. semoga kita semua mendapat manfaat dan sama-sama membaiki solat kita.. aamin ~

No comments:

Post a Comment