Tuesday 12 February 2013

~ monolog ~


Assalamualaikum.. dah lama juga saya tak update blog ni.. tak ada alasan yang baik yang boleh saya berikan melainkan.. agak tak berapa ada mood nak menulis.. walhal tak ada sebarang kekangan pun.. masa ada.. idea berlambak.. line internet laju semacam je.. ah, manusia punya banyak alasan kan..

adakah saya tercicir ditinggalkan waktu..? MasyaAllah.. dunia tetap beredar seperti biasa.. tiada ada yang mampu melengahkan.. seiring berputarnya waktu, mungkin ada beberapa perubahan yang berlaku.. tiada manusia yang sentiasa akan kekal di takuk lama.. sama ada menjadi lebih baik atau sebaliknya.. manusia selalu berubah seiring dengan fitrah..

sedang saya terleka, rupa-rupanya, usia sudah pun menginjak dewasa.. jika usia semakin menua, bagaimana dengan yang lainnya.. akal, pemikiran, sikap, watak, iman, akidah, akhlak, prinsip pegangan hidup dan seumpamanya.. adakah bertambah baik setelah menelan begitu banyak pengalaman..? atau tetap begitu tanpa sebarang penambahbaikan.. 

banyak yang saya fikir.. walau naluri berbisik, fikir sahaja tak guna jika tak dilaksana.. masa depan, kerjaya, rumah tangga, iman  dan amal ibadah kepada Allah, adakah seperti yang diingini..? sungguh kotak minda ini tak pernah sunyi daripada memikirkan sebarang kemungkinan.. cerahkah..? atau kelabu asapkah? atau mungkin gelap pekat seperti malam tanpa bulan dan bintang.. tak mengapa, lampu minyak tanah kan ada.. kalau nak moden sikit, torchlight kan ada.. tak bukan begitu.. yang paling penting, Dia ada pada setiap ketika..

keadaan sekeliling semakin menakutkan.. manusia tidak lagi seperti manusia.. adakah kita benar-benar manusia..? ramai antara kita yang hidup dalam kepura-puraan.. nak tipu siapa..? mungkin diri sendiri.. hidup dalam keadaan berkeluh kesah.. entah kepuasan jenis apa yang di cari.. hentikan semua ni.. jom sama-sama menuju Maha Pencipta dan Pemilik abadi..

tak ramai yang akan faham.. melainkan mereka yang benar-benar mahu memahami.. wallahua'lam ~


menongkah arus kehidupan.. semoga tak tergelincir dari landasan..

No comments:

Post a Comment