Wednesday 13 February 2013

~ kopi dan solat ~

Assalamualaikum..

dalam pukul 10 lebih malam, perut rasa lapar.. tekak rasa lain macam.. terus bangun bancuh air koooppiiii.. alhamdulillah rezeki dari Allah.. dan perantaraannya adalah mak dan abah.. baru semalam sebut.. '' mak, dah lama tak minum kopi.. rindu pulak..'' hari ni balik dari pasar tengok mak ada belikan.. 

selepas habis 1 gelas, maka tibalah waktu untuk tidur.. tapi malam ni rasa lain dari kebiasaannya.. macam susah nak lelap.. kenapa ni.. fikir punya fikir.. oh patutlah.. (berbalik pada kisah di atas).. 

ok mungkin patut buat sesuatu untuk pujuk mata ni.. buku mana buku? muka buku ke buku lali? atau sebuku penumbuk..? haha.. then baca buku barang sebaris dua.. tentang solat.. sangat menarik.. cara-cara macam mana nak khusyuk solat.. dah baca tadi, tapi baca lagi untuk lebih faham.. gementar bila baca.. tetiba, tertanya pada diri.. '' dalam seumur hidup ini pernah ke aku khusyuk dalam solat..?'' Allah.. bertambah gementar.. memang bukan menjadi hak kita untuk menghukum segala amalan kita sama ada diterima oleh Allah atau tidak.. tetapi kita yang melakukan.. mesti kita tahu, kita dah buat sehabis baik atau tidak kan.. dalam kegelisahan saya memilih untuk bersangka baik pada Allah.. dan akan berusaha memperbaiki mutu solat saya.. jom sama-sama kita..

buku yang saya baca ni sangat-sangat lah menarik.. nipis je tapi faedahnya melimpah ruah, banyak perkara menarik tentang solat yang membuat saya sangat terpegun.. in shaa Allah, saya akan kongsikan suatu masa nanti..

rasanya saya patut berhenti sekarang.. nak tidur jugak nak tidur jugak.. tapi sebelum tu nak bagi sedikit kata-kata.. 

'' sedap yang kita rasa bukan datang dari apa yang kita minum atau makan, tetapi datang dari nikmat yang dipinjamkan oleh Tuhan..''

'' solat itu bukan sekadar-kadar, solat adalah pengabdian dan rasa kehambaan kepada Allah Taala.. solat menghalang kita daripada melakukan sebarang kemungkaran.. jika kita sudah solat tetapi masih lakukan perkara yang terlarang, maka semak kembali solat kita dan segala perkara yang bersangkutan dengannya..''

semoga Allah redha kepada semua umat Islam di seluruh dunia.. dan memberikan hidayahnya kepada yang belum Islam.. Aamiin ~







No comments:

Post a Comment