Wednesday 27 February 2013

~ pengalaman sweet ~

Assalamualaikum...

ehemm.. rehat minda kejap.. ada lagi cerita yang nak dikongsikan.. pengalaman yang menarik buat saya.. sangat menarik dan membuat saya sangat terharu.. saya memang jenis emosi sikit.. bila happy, happy melampau.. bila terharu, terharu sangat.. # emo.. hehe.. tadi.. masa waktu zohor.. saya ngan kengkawan g naik tingkat 5.. solat kat surau.. masa nak solat tu insiden tolak menolak, insdien ko aku aku ko untuk jadi imam pun berlaku.. last-last, saya orang yang bertuah jadi imam solat zohor bersama kawan-kawan tadi.. ok.. saya pun mengimamkan solat, macam biasa.. tetapi masa bagi je salam kan, saya perasan ada beberapa individu lain yang menjadi makmum saya.. saya tengok muka selain dari muka kawan-kawan saya yang jadi makmum.. Ya Allah.. secara berdesupnya satu perasaan muncul dalam hati saya.. perasaan indah dan sangat terharu.. makcik-makcik/ kakak-kakak tersebut sudi menjadi makmum saya.. terima kasih kerana percaya pada saya.. Allah.. terharu.. biasanya jadi imam untuk kawan-kawan atau family je.. hari berbeza.. jadi imam untuk orang yang saya tak pernah kenal.. perasaannya memang berbeza.. mungkin pada sesetengah orang ini perkara biasa je kan.. tapi tak pada saya.. apa yang jadi tadi, saya anggap satu hadiah dari Allah.. yelaa, saya kan baru jugak ''berhijrah''.. so benda-benda macam ni masih baru bagi saya.. dan memang saya tak akan lupa.. walau tak ramai pun makmum saya.. ermmm.. apa agaknya perasaan imam negara kan..? mengimamkan beribu-ribu orang.. mesti tak tergambar dengan perkataan.. Allahuakbar!

lagi satu perkara yang saya dapat tadi ialah, walau siapa pun kita, di mana kita berada, apa kita buat,bangsa apa pun kita.. asalkan kita satu agama, menyembah Tuhan yang sama, kita akan bersatu dalam solat.. umat islam bersatu dalam solat.. saya juga dapat rasakan kekuatan ukhwah antara seislam dapat ditingkatkan dengan solat jemaah bersama.. tak kira lah kita saling kenal atau tidak.. kita pernah jumpa atau tidak.. baru saya sedar.. solat berjemaah itu besar hikmahnya.. bukan sekadar ganjaran pahala yang berganda sahaja.. 

ok itu tentang solat berjemaah.. ni pulak tentang perkara lain.. selepas dah siap semua, saya pun nak bergerak keluar dari surau.. sebelum keluar tu saya salam semua orang yang ada dalam surau tu.. mak saya ajar saya benda ni sejak sebelum saya macam ni lagi.. sejak saya rock kapak dulu (sekarang masih rock, yeeaa yeahh.. hehe) urmmm.. pastu kan, ada beberapa orang ni tengok saya dengan keadaan yang pelik sangat.. bila saya hulur tangan ada yang terkejut mula-mula tu.. emmmm.. saya rasa....... malu sangat!!! malunye... kenapa ? saya ada buat silap ke.. Allah.. malu.. rasanya kalau tepek simen 7 lapisan kat muka ni pun saya masih malu lagi.. hey Jannah! kenapa kau nak malu buat benda baik ha?? buat benda tak baik tak malu pulak!! hati saya bersuara.. so.. saya cuba buat-buat tak malu.. terus salam dan salam dan salam je semua.. buat-buat tak malu sampai tersalam seorang mak cik ni dua kali.. haha.. alamakkkkk.. ok takpe.. buat derkk jela.. nasib baik mak cik tu punya lah sporting.. tq makcik.. love u lah ! emmm.. pengajaran yang saya sendiri dapat kat sini ialah, jangan malu buat perkara baik sedangkan bila buat perkara tak baik kita tak kisah pula.. buat lah selagi perkara tu tak mendatangkan murka Allah.. malu ngan manusia tak pe lagi.. nanti nak mengadap Allah, nak cakap apa..? buat benda baik pun nak malu.. lagi pun, bersalaman tu kan mengeratkan silaturrahim.. bukan dengan orang kita kenal je.. buat lah, kerana Allah.. jangan peduli apa orang nak kata.. semoga Allah redha.. semoga Allah redha.. semoga Allah redha.. Allahumma Aamiin ~




No comments:

Post a Comment